onsdag 23 november 2011

Mini Album - tutorial

Jag utlovade en tutorial på detta lilla album, och här kommer den.
Det bästa hade varit att filma men jag kan tyvärr inte göra det då min kamera kraschade. Men jag hoppas att ni förstår denna förenklade version. Annars får ni höra av er så ska jag försöka hjälpa till.


Man utgår ifrån ett cardstock på 12x12 inch. Och man biggar arket vid 3", 6" och 9" åt båda hållen så att det blir ett rutmönster.
Därefter skär man på endast ena ledden enl beskrivningen ovan. Man skär alltså ifrån 3" och ut till 12"
Det bildar då ett zig-zag mönster iform av bokstaven M
Sedan viker man efter biggningen växelvis.
Den sista i raden ska vikas bakom nästa rad, så fortsätter man igenom hela pappret.

Tillsist har man ett litet album.
Därefter klistrar man ihop de olika fickorna. Den första blir med öppningen uppåt och nästa med öppningen åt sidan.

Så forsätter man igenom alla flikar.
På mitt lilla album har jag gjort omslag genom att skära till två hårdpapp i lite drygt 3".
Jag satte ett band, under omslaget. Sedan gör man tags och sätter växelvis i fickorna.

Hoppas att ni förstår min förklaring om inte så hör av er så ska jag försöka hjälpa till.

Inga kommentarer:

Madde fyller 40 och lottar ut.....