onsdag 16 november 2011

Godisförpackning

Idag vill jag bjuda er på en godisförpackning/presentförpackning som är mycke användbar till julens små gåvor. Eller varför inte till adventskalendern!
Jag visar de mått jag har på min ask idag, men har man väl lärt sig göra dessa kan man översätta dem i vilka mått man själv önskar. Jag kommer också idag att visa er en teknik som jag tycker är kul och effektfull, men man kan med fördel använda cardstock, plastark, eller kraftigare mönstrat papper.

Tekniken jag vill visa är linge de fauxe eller "falskt linne"

Till det behöver man ett högblankt kraftigt ark. Sandpapper och stämpeldyna i valfri färg. Infärgningsverktyg. Jag använder här Rangers Adirondack Espresso som Viktoria har i butiken till jättebra pris nu.
Jag börjar med att sandpappra den blanka sidan lodrätt och vågrätt, INTE diagonalt
Sedan färgar jag in pappret och då "fäster" färgen bättre där man sandpapprat.
På min ask väljer jag att stämpla över med en textstämpel

Pappersarket som jag färgat in är i måttet 25x21 cm
Sedan "biggar" man enl nedanstående bild.
Det nedre hörnet till vänster med ett kryss på klipper man bort.
Och den nedre delen ska bilda botten på asken, så därför klipper man på varje 3 cm flik.
den yttre cm bilder "ihopfästning" där man klistrar samman asken. Jag använder dubbelhäftande tejp.
Då asken är ihopsätt har jag stansat ut 2 hål och trätt ett band i för att stänga asken,

Jag valde att skära ut ett "fönster" på min ask. Det märker man ut efter eget önskemål. Man kan stoppa en cellofan påsen i asken eller som här där jag satt ett ark med gelantin.


Hoppas ni fått lite mer inspiration inför julen!

PS Utlovade tutorialen på det lilla albumet, jag lovar det kommer så håll utkik!

Inga kommentarer:

Madde fyller 40 och lottar ut.....